vrijdag 17 juni 2011

(C17-06-’11) Digitale nomade

Nee, ik wil geen vaste baan. Ik wil mijn eigen werktijden maken, en ik wil mijn eigen baas zijn. Bovenal wil ik mijn eigen inspirator zijn en werkplaatsonafhankelijk werken. De wereld is groot en er is nog zoveel te ontdekken en te zien en te beleven. Waarom zou ik me vastleggen in een dagelijkse routine van mijn huis naar een vaste werkplek waar ik van negen tot vijf binnen vaste muren zit. Ooit iets minder inspirerends gedaan?

Huidige communicatiemiddelen bieden nieuwe werkmogelijkheden. Hou je van reizen of wil je een tijd in een ander land dan Nederland wonen? Nu kan het. Zorg dat je er bij bent en niet de boot mist. Ben je een zwerver in hart en nieren, maar ben je ook wat technisch aangelegd zodat je jezelf kunt blijven bijscholen op digitaal gebied, dan ben jij waarschijnlijk geschikt om een digitale nomade te worden. Sinds enige tijd oriënteer ik me op werken vanuit het buitenland, wat natuurlijk ook vanuit het binnenland kan. Ik lees inspirerende verhalen van mensen die me voor gingen. Verhalen gelardeerd met mooie foto’s van schrijvers liggend in hangmatten, of met de laptop werkend vanaf een zonovergoten terrasje in Verweggistan. Wat een boeiende en opwindende tijd toch.

Ik ben me nu aan het oriënteren op wat het leven als een digitale nomade (lekkere naam is dat toch) inhoudt. Wat komt er allemaal bij kijken, wat zijn de mogelijkheden en de onmogelijkheden. Ik probeer te leren van de valkuilen waar anderen al invielen, en ik laat mijn fantasie op hol slaan door de mooie verhalen van hen die me voorgingen. Ik moet bekennen, soms maakt het internet een ADHD’er van me. Als een gek verzamel ik info tot mijn hoofd ervan tolt en ik vergeet de informatie te verwerken, in me op te nemen en te laten bezinken.

Mijn huidige fysieke en geestelijke gezondheid is dusdanig dat ik gauw teveel hooi om mijn vork neem. Ik ben zo blij wanneer er een goeie dag tussen zit, dat ik al gauw te hard ga. In mijn enthousiasme surf ik op het wereldwijde web alsof ik een berefitte surfer ben met het lichaam en de gesteldheid van een jonge god/-in. Ik word dan al gauw teruggefloten, maar okee. Het begin is er, een zaadje is geplant. Ik ga er van uit dat er steeds vaker goeie dagen komen, en vooral dat mijn energieniveau steeds een beetje beter wordt. Wanneer de rust in mijn hoofd is weergekeerd kan ik de info gaan verwerken en laten bezinken en nieuwe concretere plannen maken en uitwerken. Ik heb geen haast. Bovendien moet ik eerst nog wat dingen afronden voordat ik verder kan.

Gelukkig ben ik geen digibeet, al houd ik niet alle ontwikkelingen bij, ik kan me digitaal meer dan aardig redden. Ik hou van nieuwe uitdagingen, en de hoop op een bestaan als digitale nomade doet me (op-)leven. De tijd die ik nu af en toe heb probeer ik te gebruiken om me in te lezen en voor te bereiden. Nou nog hopen dat de netwerken in de Gambia snel verbeteren, zodat de techniek me daar niet tegenhoudt. En beter worden! Maar daar werk ik hard aan. Het vooruitzicht van een bestaan als digitale nomade helpt me daar bij.