maandag 31 oktober 2011

(oorspronkelijk 23-10-'11) Beeld en tekst

Toen ik nog op de kunstacademie zat kon het echt niet. Een beeld moest voor zich spreken. Geen uitleg bij een schilderij, geen begeleidende tekst, niets. Ik heb mezelf daardoor aangeleerd om geen teksten bij afbeeldingen te maken, hoewel ik dat eigenlijk graag deed. En nu! Nu willen mensen weer een verhaal horen. Het verhaal achter het beeld. Mensen willen niet alleen kijken, nee, ze willen beleven. 

Steeds vaker krijg ik de vraag bij een tekening, een schilderij: Ja, maar wat is het? Wat betekent het? Ik vind dat verwarrend want waarom zou ik nog een schilderij maken als ik het ook moet beschrijven? Waar is de fantasie van de kijker? Langzaam begin ik door te krijgen dat beeld en tekst elkaar kunnen aanvullen. In de tekst vertel je niet wat er op het plaatje staat, maar je vertelt het achterliggende verhaal.

In mijn werk kwam ik hetzelfde tegen. We vroegen een aantal mensen om hun dagelijks leven door middel van fotografie in beeld te brengen. In het begin vroegen we alleen foto’s maar gaandeweg bleek dat we toch iets misten, daarna zijn we tekst bij de foto’s gaan vragen. Ik zal een voorbeeld geven:

1. Zonder tekst
2. Dit is een kopje koffie
3. Ik breng mijn lief graag een kopje koffie in de morgen, wanneer hij er niet is smaakt de koffie niet hetzelfde.




Je ziet meteen dat bij het derde voorbeeld het beeld meer gaat leven. Wat betekent dit nu voor mijn vrije werk: Mijn schilderijen en mijn nieuwste project, de Humble™?  Mijn oudste zoon is de eerste die me er op wijst dat ik een verhaal moet vertellen, niet alleen een beeld geven. Mensen willen iets beleven en niet alleen kijken. Ik moet bekennen dat het even duurde voordat zijn opmerkingen echt doordrongen, maar inmiddels heb ik bij al mijn schilderijen een tekst gemaakt, een sfeerbeeld. Ik merk direct dat de schilderijen meer gaan leven door de teksten erbij. Ik heb een Pdf_Ebook ervan gemaakt dat is te downloaden via http://www.saskia-angenent.nl/actueel.html

Ik ben nu druk met mijn Humbles™, en ik loop daar tegen hetzelfde aan. Op de nieuwe site van de Humbles™ heb ik weinig tekst maar veel plaatjes neergezet. Het ziet er leuk uit maar toch krijg ik af en toe de vraag: Wat is Humble™? Ik realiseer me nu dat het verhaal ontbreekt. Wie of wat is Humble™, wat betekent hij, waar staat hij voor? Daarom ben ik nu bezig met het verhaal achter Humble™ uit te werken, en zo gauw ik het klaar heb zal ik de hele website aanpassen. Humble™ komt dan nog meer tot leven. Heb nog even geduld, hou de website in de gaten: http://landofthehumble.blogspot.com (Engelstalig)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten