maandag 31 oktober 2011

(oorspronkelijk 21-09-'11) Over Humble™


Humble™ zag voor het eerst het levenslicht toen een vriendin van me in juni 2011 een jubileum vierde en daarvoor een bijzonder cadeautje moest worden gemaakt. In beeld en tekst gaf ik haar levensverhaal weer en liet dat drukken als een fotoboekje. Ik kreeg de smaak te pakken en raakte langzaamaan verknocht aan het figuurtje.

Waarom Humble™? Volgens het woordenboek betekent Humble: nederig, bescheiden, eenvoud. Overeenkomstig de basisgedachte in Sufisme: Nederigheid, soberheid, maar ook het beste uit jezelf halen. Dat spreekt me aan. Een verhaaltje, een grap, een statement laten zien met zo weinig mogelijk opsmuk. Terug naar basics. Ik probeerde wat mijn Humbles™ allemaal konden uitdrukken, en ik moet zeggen, ze hebben veel zeggingskracht.

Hou ze in de gaten, want ze komen er aan. En jij bent een van de eersten die ze heeft gezien.


*De voorloper van de Humble™ stamt uit 1996. Ik werkte toen aan een lespakket voor basisscholen en daar zie je de eerste, wat later werd genoemd, Humble™. Naast het schrijven van de tekst, tekende ik de figuurtjes en een DTP-er werkte ze digitaal uit. (Dit was voor mij overigens aanleiding om zelf te leren werken met grafische programma’s). Daarna heb ik met de latere Humbles™ 15 jaar lang niets gedaan en niet aangedacht, tot ik het cadeautje voor mijn vriendin maakte.

Hieronder zie je een voorloper van de Humbles™:



1996







Zie link onderaan rechts op dit blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten