zaterdag 8 januari 2011

(C08-01-’11) Met je gezicht naar de zon, en je rug naar de schaduw

Soms lijkt het of het niet ophoudt met obstakels op je pad, maar toch, wanneer je de andere kant opkijkt en de zon op je gezicht laat schijnen, dan zie je dat wat je verdriet doet juist één van je grootste rijkdommen is.

Vanochtend vroeg ben ik domweg gelukkig, nog voor zes uur kom ik mijn bed uit, inderdaad, op zaterdagochtend, en ik voel me gelukkig. Gisteravond had ik mijn lief aan de telefoon en we zijn allebei zo blij met elkaar. We beseffen beiden dat niet veel mensen een relatie hebben die zo bijzonder en liefdevol en respectvol is als die van ons. Het is soms onvoorstelbaar dat het mogelijk is om de afstand in kilometers en in bureaucratie te overbruggen met de kracht van onvoorwaardelijke liefde. In de twee jaren die we nu ‘samen zijn’ hebben we met vallen en opstaan en lachen en huilen, een stevig fundament opgebouwd, waar we straks als we echt samen zijn de vruchten van zullen plukken. Ja, het is verdrietig dat we onder andere dankzij visumperikelen niet samen kunnen zijn, maar het is vooral heel mooi dat twee mensen ieder in een ander deel van de wereld zo’n pure en diepe band met elkaar kunnen hebben.

Ja, ik word moe van het moederen, ik vind het wel genoeg geweest. Ik heb het gevoel dat mijn kinderen ook wel erg heftig het leven omarmen en innemen, maar ik ben gezegend met het moederschap. Vrouwen om mij heen beseffen op een gegeven moment met veel pijn, dat het er niet meer van zal komen, dat ze het niet zelf zullen meemaken dat er een klein nieuw mensje in je groeit. Door het begeleiden van kinderen naar volwassenheid leer je waar het echt om gaat in het leven: liefhebben en te worden liefgehad. Ik heb geleerd mijn ego opzij te zetten en mijn nageslacht naar voren te schuiven: Groei, ga stralen, leef je leven ten volle. En dat doen ze. 

Geld is een ruilmiddel, je kunt geld ruilen tegen bepaalde zaken die je nodig hebt of denkt nodig te hebben. Het legt een grote druk op je wanneer je niet genoeg geld hebt om te ruilen tegen het huren van een huis, of de levering van gas, licht en water, dat is absoluut waar. Het is ook zo dat je veel kunt delen wanneer je veel geld hebt, dat is iets dat mij persoonlijk aanspreekt in geld. Er zijn dingen die je niet kunt ruilen omdat ze uniek zijn, en dat is de liefde van en voor de mensen om je heen, de inspiratie en authenticiteit die jou je leven laten vormgeven. Dat is het soort rijkdom waar ik heel veel van heb, en waardoor ik een rijk mens ben.

Waarmee ik maar wil zeggen, alles heeft twee kanten, en het is een keuze welke kant jij kiest om te zien. Ik kies voor geluk, en voor het zoeken van de zonkant, ik ken natuurlijk de schaduwkant en laat me daar ook wel eens in meeslepen, maar niet te lang, Ik hou van de zon.

Amen

08-01-‘11