dinsdag 25 januari 2011

(C25-01-’11) Word je dan ook terrorist?


Dat we allemaal op zijn tijd last hebben van vooroordelen, dat is een feit. Maakt dat het minder erg, nee, wel menselijk helaas. De meeste weldenkende mensen houden er rekening mee dat ze pas oordelen wanneer ze weten waar ze het over hebben. Des te vreemder is het soms om een weldenkend mens een vooroordelende opmerking te horen maken. Nou was het in dit geval wel als grap bedoeld, maar toch.

De laatste keer dat ik bij mijn lief vandaan kwam, vroeg ik mijn zoons wat ze er van zouden vinden wanneer mijn lief en ik gaan trouwen. Ik vertelde ze dat we van plan zijn een Moslimhuwelijk te sluiten, voor mijn lief is dat belangrijk om onder familie en vrienden een fatsoenlijke naam te houden, het wordt niet gewaardeerd wanneer je ongehuwd samenwoont. Voor mij (en natuurlijk ook voor mijn lief) is het een ritueel dat laat zien dat wij voor elkaar kiezen en samen verder willen. Een wettelijk huwelijk is voor mij te ingewikkeld zo over de grenzen heen en bovendien voegt het niets toe.

De ene zoon zag geen bezwaar voor zover ik me kan herinneren, de andere vroeg of ik dan Moslim wordt. Nee, dat word ik niet, ik heb er kort over nagedacht, omdat ik ergens heb gehoord dat je als niet Moslim niet de moskee in mag, en dus ook niet bij je eigen huwelijksvoltrekking aanwezig kunt zijn, maar ik vind dat uiteindelijk geen reden om Moslim te worden. Ik heb me nooit ergens bij willen aansluiten en vind ook nu nog dat ik het beste mijn eigen geloof kan vormgeven, en dat het geen naam hoeft te hebben, in de zin van Moslim, Buddhist, Christen. Onderzoek alles en behoud het beste.

In Nederland, en omgeving, hebben Moslims een negatieve naam, achterlijk geloof, vrouwendiscriminatie, primitief, terroristen, wat je maar wilt. Elk geloof heeft vele kanten en vele interpretaties en in Afrika is het Islamitische geloof over het algemeen erg gematigd, en vaak vermengd met animistische trekjes. Mijn lief en ik hebben de tijd genomen om elkaar te leren kennen, en eventuele vragen die ik had waren altijd bespreekbaar. Het is de meest mooie, integere, gevoelige, grappige, serieuze man die ik ken, of hij nou tot God, Allah of Buddha zijn dankwoord richt. 

Dus op je vraag of ik nu ook terrorist wordt, mijn lieve zoon, kan ik je volmondig met “nee” antwoorden. Nee, ik word geen terrorist.

25-01-‘11

Of …het moet komen door alle wetten en regeltjes & zogenaamde hulpverleners hier in Nederland.