woensdag 9 februari 2011

(09-02-’11) Op onderzoek_ Zelfgenezing


Van een collega ontving ik naar aanleiding van enkele van mijn klachten de tip om eens op http://www.fibromyalgie.nl/ te kijken. Wat ik vooral opmerkelijk vond was de lijst met eigenschappen die veel mensen met fibromyalgie gemeen hebben en die op genoemde site staat vermeld voor wie daarin is geïnteresseerd. De lijst houdt me sindsdien bezig omdat ik bijna alle eigenschappen herken.

Daarnaast zijn me door het lezen van ‘Heden ik’ van Renate Dorrenstein ook een aantal dingen duidelijker geworden, waarbij met name het volgende citaat van Dorrenstein me aanspreekt:

Vroeger namen mijnwerkers een kanariepietje mee naar beneden in de mijnen. Als het beestje van zijn stokje viel, was dat een teken dat er giftige damp of te weinig zuurstof in de schacht aanwezig was, en dan trof men de benodigde maatregelen.
Misschien zijn ME-patiënten wel de menselijke kanariepietjes van deze tijd, en kan de mensheid maar beter snel haar consequenties trekken uit het feit dat wij als eersten en blijkbaar toevallig meest kwetsbaren nu al ziek zijn geworden van onze omgeving, van onze wereld, van de twintigste eeuw.
(Twiettwiet)

Dit is al geschreven in 1993, en het is alleen maar erger geworden. Neem alleen het feit dat ik drie maanden moet wachten voordat ik terug kan bellen of ik op de wachtlijst kan komen voor een intake bij een CVS centrum!

Sinds ‘Heden ik’ van Renate Dorrestein lijkt het of ik langzaam een idee krijg van wat er aan de hand is met me, waar dat ongeveer vandaan komt en waar mogelijk een oplossing kan liggen. Ik heb geprobeerd om een en ander in een schemaatje weer te geven :

Het gaat om de combinatie van factoren:
Jarenlange stress zorgt dat het lichaam en de geest constant gespannen zijn,

Symptomen:
· Niet kunnen uitrusten ‘s nachts omdat je de diepste slaap niet hebt,
· Slaapstoornissen hiermee samenhangend => uitputting
· Door (onbewuste) constante (aan-)spanning spierpijnen bij aanhechtingspunten
· Concentratie- en geheugenstoornis
· Slecht zien/ vermoeide ogen

Oorzaken
In combinatie met geestelijke stress”
· Er is altijd wat/ ik moet altijd wat/ eeuwige zorgen,
· Overgevoeligheid geestelijk
· Geen grenzen kunnen stellen/ teveel aanpassen
· Doen wat je niet wilt doen(verzorgen/ ondersteunen) en niet doen wat je wel wilt doen (leven van de wind/ stralen).
· Jarenlange geldzorgen
Fysieke stress door milieuverontreiniging zoals
· Uitlaatgassen, /hoofdpijn in verkeer
· Overgevoeligheid fysiek
· Gemanipuleerde voeding
· Roken (vergift)/ Koffie)/ Suiker (vergift)
· Koude geeft extra spierspanning/ constant spieren aanspannen/ rillen
· Overgewicht/ houdt giffen vast in vetresidu’s

Ontsstressend
Daarom voelt Feldenkrais als het enige waar ik baat bij heb:
· Diepe ontspanning, en energetische oefeningen
· Zelfde bij zwemmen
· Schrijven: geen druk/ vrij gevoel
· Schilderen. geen druk/ vrij gevoel

Tricker:
virus (CMV) dat aanslaat bij weinig weerstand (door ‘trauma’), en dat niet geneest doordat de geestelijke/ fysieke weerstand niet de kans krijgt te genezen.

Oplossing
Wat heb je nodig (Hiervoor moet ik The Healer Within nog verder lezen)
:
· Geestelijke ontspanning:
o Wapenen tegen overgevoeligheid
§ Afstand van gezin en verantwoordelijkheden nemen
§ Makkelijker in het leven staan
§ In Nederlang niet Ubuntu/ ik ben omdat wij zijn
§ Minder dienstbaarheid
o Werk naar je zin/ waardering/ uitdaging (niet stressvol)
§ Geen geldzorgen
§ Inkomen zonder sollicitatiedwang
§ Schrijven/ schilderen/ humor
o Vrijheid (ont-moeten)

· Lichamelijke ontspanning
o Licht bewegen/ ontspannen bewegen
§ Feldenkrais/ Gi Qung
§ Zwemmen/ fietsen
§ Humor / seks/ dansen bv.
o Gezonde voeding.
o Zon/ warmte/ massage

Niet dat ik nu dè oplossing heb gevonden, maar ik vind dit alles herkenbaar en overtuigend klinken. Het voelt als een belangrijke stap op weg naar de zelfgenezing, al besef ik meteen dat echt opknappen nog heel lang kan gaan duren, zeker wanneer ik bedenk dat drie ochtenden werken nog veel te belastend is. Vandaag kwam ik nog uitgeput thuis en moest de hele middag slapen…Maar ik heb het gevoel dat ik langzaamaan op de goede weg zit, en dat vind ik al heel wat, bij al die vage klachten.

09-02-2011