zondag 4 maart 2012

(04-03-'12) Oproep

Met dit berichtje zit ik een beetje in mijn maag. Al dagen vraag ik me af of ik het wel of niet moet doen. Wat geeft de doorslag om het wel te doen? Gisteren was hij jarig, 24 werd hij. Natuurlijk hartstikke jong, maar toch gaat de tijd ook voor hem voorbij, en hij wil zo graag. Hij wil zo graag naar school nog een paar jaar, in de hoop dat hij daarmee meer kans heeft op een goede baan waar hij zichzelf en zijn familie van kan onderhouden.

Laat ik bij het begin beginnen. Sinds jaar en dag kom ik met enige regelmaat in de Gambia en vanaf de eerste reis zijn Barrow en ik vrienden, familie. Hij doet me denken aan mijn zoons in Nederland die van dezelfde leeftijd zijn. Barrow noemt me af en toe zijn moeder. De familiebanden in Afrika zijn ruim en genereus. Natuurlijk ken ik de verhalen over jongens, vooral aan de kust, die iedere Toubab (bleke) familie noemen omdat ze weten dat daar mogelijk geld tegenover staat. De bekende bumsterpraktijken zijn dat.
Barrow woont niet aan de kust maar verder landinwaarts, bovendien heb ik hem nu enkele jaren meegemaakt en keer op keer is gebleken dat hij alleen iets voor je doet als het uit zijn hart komt. Mijn lief kent hem goed en ziet hem ook als een zoon/ jongere broer.

Een paar weken geleden hebben Barrow (Oficieel heet hij trouwens Omar) en ik toen ik hem opzocht in de garage waar hij zijn broer helpt, een videootje opgenomen. Twee eigenlijk, het tweede filmpje is technisch gezien beter maar deze eerste vind ik spontaner.

 

Hij vertelt hier hoe hij heet, en dat hij bij zijn broer en schoonzus woont. Hij helpt zijn broer in de (te rustige) garage. Na zijn werk drinkt hij graag attaya met vrienden, hij fitnesst een beetje, houdt van voetbal. Daarnaast vertelt hij dat hij tot en met de twaalfde klas naar school is geweest. Hij wil graag verder leren maar kan het zich niet veroorloven. Zijn beide ouders zijn overleden en hij heeft geen eigen inkomen. 'Jah time is the best time', zegt hij, dit betekent zoveel als het veelgehoorde 'Inshallah', als God het wil. Met een brede glimlach vertelt hij dat het fantastisch zou zijn als er ergens hulp vandaan zou komen.

Helaas, ik heb al mijn (on-)mogelijkheden bekeken en kan niets voor hem betekenen. Het is al een gevecht om eens per jaar mijn lief op te zoeken. Vandaar mijn oproep:
* Is er iemand die deze jongen kan en wil sponsoren?
* Misschien is er een vriendengroep, of een vereniging die hem gezamenlijk wil steunen. 
Het is natuurlijk een heel bedrag. Zeker in deze tijd.
Het gaat om een technische opleiding van drie jaar. 
De kosten bedragen op dit moment:
Jaar 1: 10.500, 00 Dalasi/ 252.19 Euro
Jaar 2: 15.500, 00 Dalasi/ 372.29 Euro
Jaar 3: 20.500,00 Dalasi/  492.38 Euro, eventueel met reiskosten want de opleiding is in een andere stad.

Ik heb op aanvraag de folder van de opleiding die hij wil volgen voor je, en ik kan je natuurlijk nog veel meer vertellen en foto's laten zien. Je hoeft alleen maar een mail naar smjapost(at)hotmail.com te sturen. Vermeld  even dat het over Barrow gaat.  ('at' vervangen door @ natuurlijk!)

Bedankt/ Abaraka
En onthou: 'Jah time is the best time'. Laten we hem een handje helpen.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten