dinsdag 2 augustus 2011

(C02-08-11`) Attaya in Nederland

Het drinken van Attaya is een algemeen gebruik in West Afrika. Jaren geleden toen ik in Mali was heb ik voor het eerst kennis gemaakt met wat daar Thé Maliënne werd genoemd. Het is een thee ceremonie waarbij je als gast blijft zitten tot je de derde ronde hebt gekregen.
In dit filmpje op youtube zie je hoe een en ander in zijn werk gaat: http://www.youtube.com/watch?v=AaUY92mpakc&feature=related

Nu mijn lief in Nederland is moet er natuurlijk ook Attaya worden gemaakt. Hij had geschreven dat hij de attaya (Chinese groene thee) en het theepotje mee zou nemen. Omdat ik geen houtskoolpotje heb, ben ik als een gek aan het denken gegaan wat we hier als alternatief voor kunnen gebruiken. Ik heb uiteindelijk op Marktplaats een mini kogel barbecuede aangeschaft. Toen mijn lief aankwam bleek dat hij wegens plaatsgebrek het theepotje thuis had moeten laten. Na een zoektocht naar een klein emaille theepotje kwam ik terecht bij de Emaillekeizer in Amsterdam, waar ze heel veel leuke Afrikaanse spullen hebben. We hebben daar twee kleine theepotjes gekocht. We willen tijdens ons Nederlandse trouwfeestje namelijk ook attaya maken, vandaar twee potjes. Eerder deze week had ik in een Turkse winkel al groene thee gekocht. Er gaat erg veel suiker in, dus om het een beetje gezonder te houden hebben we rietsuiker gekocht. Ik had nog kleine Chinese theekopjes in huis die we in plaats van attaya glaasjes gebruiken. 

Gisteren hebben we voor het eerst geprobeerd of alles werkte en jawel, ook in deze aangepaste versie is de attaya geweldig. De rietsuiker combineert goed en de smaak was prima. De geur van het houtskool, de tijd die je voor de ceremonie neemt, de smaak, vooral de gezelligheid, alles nam me mee terug in de tijd. En het mooiste is; de heimweegevoelens werden gecompenseerd door de realiteit van attaya met mijn lief in Nederland. Geweldig.

Mijn jongste zoon die op het moment even thuis woont en mijn lief genoten samen van de attaya in de tuin, terwijl ik met een vriendin even binnen zat. Heel bijzonder is dat mijn jongste zoon en lief ongelooflijk veel op elkaar lijken. Ik had al eerder dat idee, maar sinds ze samen zijn is het af en toe gewoon eng om te zien. Vooral is het heel erg mooi.