maandag 6 december 2010

(C 07-12-’10) Vroege decemberblues

Zo’n zeurderig gevoel in mij. Wat is er aan de hand. De decemberfeesten worden door mij niet of nauwelijks meer gevierd sinds de kinderen groot zijn. Toch wat weemoedig wanneer je niets viert en alle feesten voorbij laat gaan.

De oudste zoon gaat over twee weken het huis verlaten, nu echt, om weg te blijven en niet meer terug te komen. Hoog tijd, voor alle partijen, maar toch. Dan is het echt voorbij. Niemand om tegen te praten wanneer je thuiskomt, niet meer zijn verhalen horen over alle wonderlijke dingen die hij meemaakt. Niet meer ergeren aan het volume van zijn muziek, maar ook niet meer ontroerd raken door de vaak prachtige klanken in huis. Toch is het goed zo.

Morgen ga ik bellen naar de ambassade in Dakar om te horen of ze iets meer weten over het visum dat we zeven weken geleden hebben aangevraagd. Een beetje eng, nu heb ik nog hoop dat het misschien nog op tijd komt, en dat mijn lief met kerst en oud & nieuw bij me zal zijn. 

Vandaag las ik in het boek The Healer Within, over zelfgenezing. Fascinerend. Per keer lees ik maar een paar pagina’s die ik daarna op me in laat werken. Veel zelfgenezingstechnieken zijn heel oud en komen over de hele wereld voor. Jammer genoeg kennen veel mensen de wonderlijke gave van zelfgenezing niet meer. Ik ook niet. Wanneer ik erover lees dan klinkt het vanzelfsprekend en eenvoudig. Vertwijfeld vraag ik me af hoe ik zo ver van het pad ben geraakt. Lichaam, geest en ziel, kunnen wanneer ze in balans zijn jouzelf genezen. Zelfzorg en preventie zijn hierin erg belangrijk. Een groot deel van alle ziekten is te voorkomen wanneer je leert luisteren naar je lichaam, geest en ziel.

Je lichamelijke, geestelijke en emotionele gezondheid wordt gevormd door: ·
 Je attitude, de kracht van je gedachten is enorm, daarom is het belangrijk om jezelf aan te leren positief te denken. Vreemd genoeg is dat nog vrij moeilijk om te doen en je moet jezelf hier steeds van bewust blijven.
Je leefstijl, gezonde voeding, voldoende beweging, gezonde relaties, prettig werk, dat zijn allemaal elementen voor een goede leefstijl.
Je zelfzorg, de keuze voor zelfgenezing en gezondheidverbetering.

Persoonlijk vind ik de volgende opmerkingen confronterend, en ze zetten me aan het denken: De een is altijd moe en gefrustreerd, en een ander is energiek en stralend. De een is een slachtoffer en de ander is rolmodel. De een is deel van de oplossing terwijl de ander deel is van het probleem.

Zoals ik al eerder zei, klinkt het kinderlijk eenvoudig en vanzelfsprekend. Het belang van zelfzorg en zelfgenezing is iets dat ik altijd heb geweten maar dat kennelijk nooit echt heeft beklijfd. Ik vind het raar hoe je soms belangrijke dingen weet maar weer kunt vergeten. Jaren later ontdek ik dan dingen die ik al heb geweten. Ik begin in te zien dat gezondheid niet van buiten maar van binnen komt. Alertheid en waakzaamheid zijn nodig om gefocust te blijven.

Vroege decemberblues; Just a state of mind en die gaan we ombuigen dus.

07-12-'10